Ministerivieraita Alhonniitussa
Korsisaari sai kunnian isännöidä ministerivierasta Nurmijärvellä Alhonniitun varikolla. Vieraaksi saapui liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ja liikennepolitiikan erityisavustaja Ilkka Hamunen. Timo Harakka ei suinkaan ollut ensimmäinen ministerivieras Korsisaarella, vaan jo viides. Aiemmin Nurmijärvellä ovat vierailleet ministerit Merja Kyllönen ja Matti Puhakka. Ministeri Olli-Pekka Heinonen oli puhumassa Tuusulan varikon avajaisissa ja ministeri Matti Vanhanen yrityksen 90-vuotisjuhlissa. Timo Harakasta tuli liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin siirtyessä pääministeriksi 10.12.2019.
Korsisaarelta tilaisuuteen osallistui hallituksen puheenjohtaja Timo Korsisaari ja toimitusjohtaja Antti Korsisaari.
Keskustelu lähti liikkeelle yli 90-vuoden takaa, kun käytiin läpi mitä kaikkea Korsisaari on ehtinyt yli 90-vuotisen historian aikana saavuttaa ja millaista liiketoimintaa on harjoitettu. Keskustelussa korostui edelläkävijyys, ketteryys, kokemus ja uskallus. Nämä ovat asioita, jotka erottavat Korsisaaren monista muista toimijoista.
Kutsujoukkoliikenteestä keskustelun kulmakivi
Eniten keskustelua kirvoitti kutsujoukkoliikenne ja Korsisaaren osaaminen sen parissa. Kutsujoukkoliikenne tarkoittaa joukkoliikennettä, jonka reitti ja aikataulu määräytyy tilausten perusteella. Kutsujoukkoliikennettä on usein mietitty ratkaisuna myös haja-asutusalueille, joilla perinteinen joukkoliikenne ei ole kannattavaa. Kuulostaako tutulta Nurmijärveläisille? Nurmijärven Kivenkyyti toimii hyvinkin pitkälle tämän periaatteen mukaisesti.
Kutsujoukkoliikennettä ja sen toimivuutta on kehitetty jopa erilaisissa EU-projekteissa, joissa myös Korsisaari on ollut mukana. Kyseissä projektissa me olimme ainoita yrityksiä, jotka projektin aikana oikeasti operoivat kutsujoukkoliikennettä ja pääsimme testaamaan projektin kehitysvaiheita ihan käytännössä.
Keskustelua käytiin puolin ja toisin, millä kutsujoukkoliikenne saataisiin toimivaksi ja varteenotettavaksi vaihtoehdoksi koko Suomeen. Miten kutsujoukkoliikenne olisi järkevä toimintamalli yrityksille ja toisi palvelut saavutettaviksi myös haja-asutusalueilla, kuitenkin pysyen edullisena käyttäjille. Niin hienoa kuin olisikin sanoa, että keskustelussa löydettiin kaikkiin kysymyksiin vastaukset. Valitettavasti näin ei ainakaan tapaamisen aikana käynyt, se jäikö jotain ajatuksia itämään vain aika näyttää.
Koronan vaikutukset joukkoliikenteeseen
Kuten monella muullakin alalla, koronapandemialla oli isot vaikutukset joukkoliikenteen matkustajamääriin ja sitä myötä myös joukkoliikennetoimijoihin. Ministeri sai kiitokset Korsisaarelta korona-ajan toimista, jotka olivat juurikin oikea-aikaiset ja riittävät takamaan monen yrityksen toimivuuden läpi poikkeusajan. Se mikä tulevaisuudessa tulee Korsisaaren ja monen muun ratkaistavaksi, on pitääkö joukkoliikenteen aikataulusuunnittelua muuttaa vai miten liikkuminen jatkossa tapahtuu. Jos aikaisemmin ihmisten liikkuminen arkipäivisin oli suunnilleen samanlaista jokaisena päivänä, ei tämä enää tänä päivänä tai ainakaan tällä hetkellä pidä paikkaansa. Jos meillä aikaisemmin eläminen rytmittyi arkeen ja viikonloppuun, on nyt näiden väliin ilmestynyt uusi aika, välipäivät.
Työvoiman saatavuus
Tapaamisen loppuun käytiin vielä keskustelua kuljettajatilanteesta. Korsisaarella kuljettajilta vaaditaan hyviä asiakaspalvelutaitoja ja varsinkin taksien puolella, iso osa asiakkaista saattaa olla erityisasiakkaita, pitää kuljettajalla olla riittävä suomen kielen taito. Isoin ongelma, varsinkin linja-autonkuljettajien puolella, on ammattipätevyyteen vaadittava ikäraja. Jos joudut odottamaan ammattiin pääsyä 21-vuotiaaksi asti, niin siinä ajassa peruskoulun jälkeen on tullut jo hakeuduttua johonkin toiseen ammattiin, vaikka alun perin olisikin linja-autonkuljettajaksi ajatellut ryhtyvänsä.
Vaikka tapaaminen oli lyhyt, niin keskustelua syntyi enemmän kuin aikataulu antoi periksi ja hyvä niin. Erikoisempaa olisi ollut, jos yli 90-vuotta vanhalla henkilökuljetusyrityksen johdolla ja liikenne- ja viestintäministerillä ei olisi ollut puhuttavaa.
