Historia

– Miten Korsisaari-yhtiöstä on tullut Korsisaari-yhtiöt

Korsisaari-yhtiöiden perustaja Emil Korsisaari, silloinen Emil Korzard, ajoi ensimmäisen linja-autovuoronsa vapunpäivänä 1929 Nurmijärven kirkonkylältä Helsinkiin. Alkuun matka kesti noin puolitoista tuntia ja maksoi 3,50 markkaa suuntaansa. Nurmijärven Linja-auto Oy perustettiin 15.12.1934 ja Emil Korzard muutti samoihin aikoihin nimensä Korsisaareksi. Sota-ajan alkaessa Nurmijärven Linja-auto Oy:llä oli 8 autoa, pääasiassa Sisu ja Volvo merkkisiä. Kaikki 8 autoa päätyivät vaiheittain sota-aikana puolustusvoimien käyttöön.

1952 Helsingin Olympialaisten alla teroitettiin kuljettajille, kohteliaan käytöksen ja siistin pukeutumisen merkitystä. Emil itse toimi Olympialaisissa unkarilaisten urheilijoiden kuljettajana. 1950-luvulla myös Korsisaaren tunnukseksi tuli Joutsen, jonka malli löytyi kahvikalustosta. 1962 Nurmijärven Linja-auto Oy lyhennettiin muotoon Nurmijärven Linja Oy ja Nurmijärvi-Helsinki välisten vuorojen määräkin oli lähes tuplaantunut alun 261 vuorosta 461 vuoroon.

1970-luvulla Emil Korsisaari aloitti uudelleen kuorma-autoilla sora-ajot Raalan hiekkakuopilta, tähän liiketoimintaan perustettiin myös Korsisaari Oy. Kuorma-autoliikennöinti kuitenkin myyntiin 31.1.1984, koska toiminta kävi liian raskaaksi. 1970-luvulla Korsisaaren linja-autoliikenne kasvoi, kun yritysostojen myötä saatiin uusia liikennelupia.

E. Korsisaari  Co Kommandiittiyhtiö perustettiin 1978 hoitamaan yhtiöiden taloutta, kirjanpitoa ja laskutusta. 1980-luvulla koettiin Korsisaari-yhtiöissä ensimmäinen sukupolven vaihdos, kun yrityksien toimitusjohtajaksi nimettiin Paavo Korsisaari. 1987 hallituksen kokouksessa tehtiin päätös varikon rakentamisesta Alhonniittuun, johon muuttamaan päästiin itsenäisyyspäivänä 1988.

1992 laman seurauksena, jouduttiin Korsisaarella ensimmäistä kertaa koko historian aikana irtisanomaan työntekijöitä. 1990-luvulla Korsisaari kuintenkin laajensi liiketoimintaosaamistaan vammaiskuljetuksiin, ostamalla Vantaan Inva-Auto Oy:n. 2006 Vantaan Inva-Auto Oy:n nimi muutettiin Rapiditaxi Oy:ksi. Tämän myötä kalustoon hankittiin myös pikkubusseja. 1990-luvulla aloitti myös Sampo-liikenne toimintansa, joka mahdollisti joukkoliikenteeseen kyydin tilaamisen vähintään tuntia ennen matkaa. 1990-luvulla tapahtui myös isoja uudistuksia Korsisaaren ilmeessä, jolloin leijat ilmestyivät pitkän kehittelyn jälkeen autojen kylkiin. 1998 aloitti yrityksen historian ensimmäinen ulkopuolinen toimitusjohtaja Aarno Lybeck.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Korsisaaren toiminta on monimuotoistunut entisestään. Helsingin Ambulanssipalvelun toiminta aloitettiin 2002 ja kolmannen polven edustaja Antti Korsisaari valittiin ambulanssiliiketoiminnan toimitusjohtajaksi. Timo Korsisaaren ottaessa johdon 2008 Nurmijärven Linja Oy:stä tarkoitti paluuta patruuna-aikaan. Tämän jälkeen ambulanssiliiketoiminta on eri yritysostojen myötä laajentunut. Nykyään Korsisaari-yhtiöiden toimitusjohtajana toimii Antti Korsisaari.

Historia on koostettu yhteen Korsisaari-yhtiöiden 80-vuotishistoriikista ”Yhtä matkaa”, joka on julkaistu 2009.