Jos et löydä etsimiäsi ohjeita, vastausta kysymykseesi tai haluat antaa palautetta toiminnastamme, voit laittaa meille viestin palautelomakkeen kautta.

Miten linja-auto kannattaa pysäyttää?

Pysäytysmerkki kannattaa antaa hyvissä ajoin, olitpa sitten nousemassa kyytiin tai jäämässä pois.

Kun olet pysäkillä odottamassa linja-autoa, heiluta kättäsi linja-autolle pysäytysmerkiksi. Heiluva liike erottuu liikenteen seasta paremmin kuin pysähdyksissä oleva käsi. Kun linja-auto laittaa vilkun päälle, tiedät linja-autonkuljettajan huomanneen sinut.

Pimeään aikaan pysäytyksessä hyvänä apuna toimivat erilaiset heijastimet, kännykän valaistu näyttö tai parhaiten taskulamppu. Näitä ei kannata unohtaa, vaikka tieosuus olisikin hyvin valaistu.

Kyydistä pois jäädessä kannattaa muistaa, että linja-auton turvallinen pysäyttäminen vaatii enemmän aikaa kuin tavallisen henkilöauton. Seuraa matkan etenemistä tarkasti ja paina pysäytysnappia ajoissa.

Miksi linja-autoaikatauluissa on arvioituja ohitusaikoja?

Joukkoliikennettä ajetaan linja-autoilla muun liikenteen seassa, jolloin jokaiselle mahdolliselle pysäkille tarkan aikataulun laatiminen ei ole mahdollista. Linja-autoasemien, kääntöpaikkojen ja tulostettaviin aikatauluihin merkityt aikataulut ovat ohitusaikoja, joita ennen auto ei lähde kyseiseltä pysäkiltä.

Matkahuollon ja Googlen hausta löytyvät pysäkkikohtaiset aikataulut ovat arvioituja ohitusaikoja, jotka perustuvat keskimääräisiin toteutuneisiin ajoaikoihin.

Jos oma lähtöpysäkkisi on arvioitu ohitusaikapysäkki, suosittelemme saapumaan pysäkille noin viisi minuuttia ennen aikatauluun merkittyä aikaa. Bussi-Livestä voit seurata missä kohtaa odottamasi linja-auto on menossa.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Haluamme varmistaa nurmijärveläisille sujuvan liikkumisen Nurmijärven joukkoliikenteessä. Aikatauluissa mainituilla vuoroilla on oikeus maksuttomaan vaihtoon matkalipun voimassaoloaikana. Lippujen voimassaoloajat vaihtelevat lipputuotteittain. Tarkemmat lippukohtaiset voimassaoloajat löydät joukkoliikenteen Liput ja hinnat -osiosta.

Kun nouset linja-autoon, muista mainita kuljettajalle, jos olet vaihtamassa linja-autoa ja mille linjalle vaihdat. Jatkoyhteyden auto odottaa, mikäli kuljettajalla on tieto vaihtomatkustajista.

Jos matkasi tapahtuu Lepsämän, Mäntysalon tai Röykän taajamien välillä, vaihto kannattaa tehdä matkakeskuksen sijaan Klaukkalan S-marketin Lepsämäntien pysäkkiparin kohdalla.

Jos linja-autossa on turvavyöt, niin niiden käyttö on tieliikennelain mukaan pakollista. Nurmijärven joukkoliikenteen autoissa on pääntöisesti ns. lannevyöt. Osissa matalalattia-autoista ei ole turvavöitä ollenkaan. Näitä autoja pyritään käyttämään vain Nurmijärven kunnan sisäisillä linjoilla.

Osaan autoista on rekisteröity seisomapaikkoja, joita joudutaan varsinkin ruuhka-aikoina käyttämään.

Korsisaaren-liikennöimissä U-vuoroissa saa matkustaa myös HSL:n lipuilla, kun matka tapahtuu HSL:n alueella. Pikavuorot, jotka ajetaan pysähtymättä välillä moottoritie – Keimolanportti – Pirkkolantie – Ruskeasuo (merkitty linjanumeron perässä olevalla X-kirjaimella) tai muuten suoraan moottoritietä eikä Vanhan Hämeenlinnantien kautta (linja 464).

Huomioitava on, ettei HSL-lippua saa käyttää matkan osamaksuna. Jos matkustat Korsisaaren autolla HSL-alueen ulkopuolelle, tulee sinulla olla koko matkalle Korsisaaren tai Matkahuollon lippu.

Lastenvaunujen kanssa matkustettaessa lastenvaunut sijoitetaan ensisijaisesti linja-auton ruumatilaan. Matalalattia-autoissa vaunut kuljetetaan keskiovella sijaitsevilla lastenvaunupaikoilla. Lastenvaunuista ei peritä erillistä maksua. Linja-autossa lapsen on käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai lapsen turvalaitetta.

Linja-auton kyydissä voi maksutta kuljettaa tavanomaisia matkatavaroita. Sähköpotkulautoja ja muita vastaavan kokoisia kulkuvälineitä voi kuljettaa matkustamossa kokoon taitettuna ilman lisämaksua, mikäli bussissa on tilaa.

Polkupyörät, sukset ja muut suuremmat välineet voi kuljettaa linja-auton ruumassa tai matalalattia-autoissa sisällä, mikäli autossa on tilaa. Kokoontaitettavan polkupyörän voit tuoda matkustamoon ilman lisämaksua. Polkupyöristä peritään alin kertamaksu (3,70 €).

Lost and Found Finland Oy huolehtii Korsisaaren linja-autoihin unohtuneista tavaroista. Linja-autoihin unohtuneet tavarat toimitetaan heille viikoittain Nurmijärven alueen varikoilta.

Jos katoamisesta on alle viikko?

Löytötavaroita voit tiedustella palautelomakkeella tai puhelimitse asiakaspalvelusta 0300 305 500 (ma-pe klo 8:00–15:00). Puhelun hinta on 0,84 €/puhelu ja 0,68 €/min (hinnat sisältävät arvonlisäveron 24 %).

Jos katoamisesta on yli viikko tai tavara ei Alhonniitusta ole löytynyt?

Voit olla yhteydessä Lost and Found Finlandiin

Kivenkyyti on osa Nurmijärven joukkoliikennettä ja toimii kutsupohjaisesti tilausten perusteella. Kivenkyytiä voit käyttää palveluaikojen puitteissa asiointitarpeisiisi kunnan taajamissa tai vaikka liityntäliikenteenä linja-autoasemalle. Kivenkyyti palvelee Nurmijärven kunnan taajamissa Rajamäellä, Nurmijärven kirkonkylällä ja Klaukkalassa.

Kivenkyyti liikennöidään matalalattia autoilla, joten Kivenkyyti soveltuu hyvin senioreille, liikuntaesteisille ja lastenvaunujen kanssa matkustaville. Kuljettaja avustaa tarvittaessa kyytiin nousemisessa ja poistumisessa. Kivenkyydin auton tunnistaa linjakilven Kivenkyyti-tekstistä.

Kivenkyydissä käyvät kaikki Korsisaaren joukkoliikenteen matkaliput. Voit myös ostaa kuljettajalta kertalippuja käteisellä.

Kivenkyydin palvelualueet, palveluajat ja tilausohjeet löydät joukkoliikenteen Reitit ja aikataulut -osiosta.

Nurmijärven joukkoliikenteessä liikennöidään pääsääntöisesti korkealattiaisilla linja-autoilla, jotka tarjoavat korkean matkustusmukavuuden etenkin pidemmillä matkoilla. Toisaalta pyörätuolilla liikkuvia asiakkaita ei valitettavasti voida näihin linja-autoihin ottaa kyytiin. Linja-autonkuljettajat voivat tilanteen mukaan avustaa liikuntarajoitteisia henkilöitä kyytiin nousussa tai poistumisessa, mutta turvallisuussyistä kuljettajat eivät voi esimerkiksi nostaa liikuntarajoitteista henkilöä pyörätuolista tai pyörätuoliin. Liikuntarajoitteisten apuvälineet kuljetetaan linja-auton ruumatilassa maksutta. Sähköpyörätuolin kuljettaminen ei sen koon ja painon vuoksi ole mahdollista. Osa vuoroista liikennöidään matalalattiaisilla kaupunkibusseilla, jotka on varustettu invarampeilla. Näin myös pyörätuolilla kyytiin nouseminen on mahdollista ja helppoa. Ramppien painorajoitus on 200 kg.

Kivenkyyti -kutsuliikenteessä liikennöidään matalalattiaisilla pikkubusseilla, joissa on niiausmahdollisuus. Kivenkyydillä kulkeminen on mahdollista myös liikuntarajoitteisille asiakkaille, ja kuljettajat avustavat tarvittaessa kyytiin nousemisen ja mahdollisten matkatavaroiden kanssa.

Liikenteenharjoittaja voi kieltäytyä antamasta lippua tai evätä pääsyn ajoneuvoon matkustajan vammaisuuteen tai liikuntarajoitteisuuteen vedoten, jos kieltäytyminen perustuu turvallisuutta koskevaan vaatimukseen kansainvälisessä, unionin tai kansallisessa säädöksessä. Kuljetuksesta voidaan kieltäytyä myös, jos ajoneuvoon nousu, siitä poistuminen tai siinä matkustaminen on fyysisesti mahdotonta suorittaa turvallisesti tai toimivalla tavalla ajoneuvon suunnittelun tai infrastruktuurin kuten pysäkin tai terminaalin vuoksi. Matkustajalla on oikeus saada päätöksen perustelut ja tieto mahdollisesta vaihtoehtoisesta palvelusta. Mikäli matkustaja on tässä tilanteessa maksanut matkan jo etukäteen, hänellä on oikeus maksun palautukseen, vaikka hän ei olisi ilmoittanut avuntarpeesta ennakkoon.

Matkaeväiden nauttiminen bussissa on sallittua siisteyttä noudattaen. Laitathan roskasi autojemme roskakoreihin. Roskaaminen ja paikkojen rikkominen on ehdottomasti kielletty. Kanssamatkustajia pyydetään informoimaan kuljettajaa välittömästi ilkivaltaa huomattuaan.

Pahoinvoinnille alttiille matkustajille suositellaan sijoittumista bussin etuosaan.

Matkustaja on velvollinen korvaamaan ajoneuvolle aiheuttamastaan ilkivallasta, roskaamisesta ja pahoinvoinnista aiheutuvat siivouskulut.

Kampin terminaali

  • Klo 6:00–22:00
    • Laituri 12: Nurmijärven kirkonkylä
    • Laituri 14: Klaukkala
  • klo 22:00 alkaen
    • Laituri 4: Kaikki lähdöt Nurmijärven kunta

Klaukkalan matkakeskus

  • Laituri 1: Helsinki ja Kivistö
  • Laituri 2: Mäntysalo
  • Laituri 3: Perttulan kautta Nurmijärven kirkonkylä
  • Laituri 4: Lepsämä ja Rinnekoti
  • Laituri 6: Harjula, Kalajärvi ja Kivenkyyti

Nurmijärven linja-autoasema

  • Laituri 1: Hämeenlinnanväylää tai Vanhaa Hämeenlinnantietä Helsinkiin
  • Laituri 2: Laidunkaari ja Toreeni
  • Laituri 3: Rajamäki (- Hyvinkää)
  • Laituri 4: Klaukkala (- Helsinki)
  • Laituri 5: Raala, Nukari ja Perttulan vaihto Nummenpäähän
  • Laituri 6: Tilausajot
  • Laituri 7: Korso
  • Laiturin 7 edestä katoksen vierestä Kivenkyyti (Kirkonkylän kutsuliikenne), linja 3 Hongisoja – Taipaleentie – Suontaantie – Kirkkotie – Nurmijärvi

Rajamäen linja-autoasema

  • Laituri 1: Nurmijärvi kirkonkylä (- Helsinki)
  • Laituri 2: Hyvinkää ja linja 20
  • Laituri 3: Röykkä (- Klaukkala – Helsinki)

  • Nurmijärven kirkonkylä:
    • Linja-autoasema, Mahlamäentie 1
    • K-Supermarketin piha, Mahlamäentie 2
    • Myllykukko, Ilvesvuorenkatu 2
    • Urheilupuisto, Suojalantie 2
  • Klaukkala:
    • Matkakeskus, Luhtajoentie
    • Klaukkalantie 68
  • Rajamäki:
    • Rajamäen linja-autoasema, Kiljavantie 3

Joukkoliikenteen autosta ostettujen kertalippujen hinta perustuu kuljetun matkan pituuteen, muut lipputuotteet ovat alueellisesti rajattuja tai hinta riippuu matkustusajankohdasta. Lippujen ehdot ovat samat riippumatta asiakkaan kansallisuudesta.

Asiakkaalle annetaan aina lippu tai muu matkustamiseen oikeuttava asiakirja, sovelluksesta ostettu lippu on sähköisessä muodossa.

Asiakas voi antaa palautetta joukkoliikenteestä palautelomakkeella tai Korsisaari-sovelluksessa Anna palautetta -kohdassa. Kirjallisen palautteen voi lähettää osoitteeseen Nurmijärven Linja Oy, PL 49, 01901 Nurmijärvi.

Vuoron peruuntuminen tai merkittävä myöhästyminen on mahdollista. Liikennöitsijä ei ole korvausvelvollinen asiakkaalle aiheutuvista kuluista, mikäli vuoron peruuntuminen tai myöhästyminen johtuu liikennöitsijästä riippumattomasta ylivoimaisesta esteestä. Muissa tapauksissa mahdolliset korvaushakemukset käsitellään ja ratkaistaan aina tapauskohtaisesti. Liikennöitsijä ei vastaa lisävahingosta, jonka asiakas omalla toiminnallaan olisi voinut kohtuudella välttää.

Mikäli asiakas loukkaantuu matkan aikana tai asiakkaalle koituu muu vahinko, on asiakkaan ilmoitettava tapahtuneesta välittömästi joko suoraan kuljettajalle tai liikennöitsijälle.

Tämä tiedonanto perustuu EU:n linja-autoliikenteen matkustajien oikeuksia koskevaan asetukseen niiltä osin, kun asetuksessa määrätään alle 250 km mittaisista matkoista. Liikennettä valvovat viranomaiset tämän asetuksen osalta ovat:

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)
PL 5, 00531 Helsinki
Puh. 029 505 3000
kirjaamo@kkv.fi

Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)
PL 320, 00059 TRAFICOM
Puh. 029 534 5000

Valitse itsellesi sopiva lippu

Mietitkö mikä olisi sinulle sopiva lipputuote? Korsisaaren myymät kerta-, sarja- ja kausiliput sekä lippujen hinnat löydät Liput ja hinnat -osiosta. Oli matkustustarpeesi Nurmijärven joukkoliikenteessä sitten säännöllistä tai epäsäännöllistä, löydät varmasti itsellesi sopivan lipputuotteen.

Reitit ja aikataulut

Reitit ja aikataulut -osiosta löydät joukkoliikenteen reittikartat, tulostettavat aikataulut, sekä muuta hyödyllistä tietoa Korsisaaren liikennöimästä joukkoliikenteestä.