Tilausajo ja joukkoliikenne hybridi

Tiedätkö mikä on hybridi tai oletko jopa ollut kyydissä? Pääsimme tänä syksynä mukaan toteuttamaan aivan mahtavaa hybridimallia yhteistyössä Nesteen kanssa. Hybridi yhdistää tilausajon ja joukkoliikenteen uudella tavalla.

Neste halusi uudistaa vuosikymmeniä järjestämäänsä Kilpilahden työmatkaliikennettä, jotta se palvelisi paremmin kaikkia Kilpilahden alueen työntekijöitä. Kesällä liikenne kilpailutettiin. Liikenteen toteuttamiseen haluttiin ottaa vahvasti mukaan joukkoliikenteen digitaaliset ratkaisut, muun muassa sähköiset matkaliput ja linja-autojen reaaliaikainen seuranta. Nesteen ja neljän muun Kilpilahden yrityksen henkilökunnalle hybridimallisen joukkoliikenteen käyttäminen on ilmaista, mutta alueella työskenteleville urakoitsijoille ja palvelutoimittajille se on maksullista. Liikenteen aikataulut on suunniteltu kulkemaan työaikojen ja vuoronvaihtojen mukaan. Reittien suunnittelussa on huomioitu liikenteen solmukohdat, yhteydet julkisen liikenteen vuoroihin sekä alueiden suurimmat asuinkeskittymät.

Uutta hybridimallia on ajettu jo kuukauden verran ja hyvinkin onnistuneesti. Reittejä on ajossa viikon jokaisena päivänä, yhteensä 14 erilaista ja niitä ajetaan erikokoisilla linja-autoilla. Työmatkaliikennettä Kilpilahden teollisuusalueelle ajetaan Helsingistä, Espoosta, Keravalta ja Porvoon lähialueilta. Linja-autot kulkevat Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoaineella ja osa autoista saa uudet bränditeippaukset kylkiin.

”Yhteistyön aloittaminen Nesteen kanssa työmatkaliikenteen hoitamisessa, on ollut erittäin antoisaa. On ollut ilo päästä Nesteen yhteistyökumppaniksi ja yhteistyö on ollut todella hyvää ja sujuvaa. Olen myös erittäin ylpeä meidän esimiesten, kuljettajien ja tukitoimintojen suuresta panoksesta, jolla tämä liikenne on saatu hyvään alkuun.”

Antti Korsisaari, Korsisaari-yhtiöiden toimitusjohtaja

“Kestävä tulevaisuus luodaan yhteistyöllä. Olemme iloisia että pystymme tarjoamaan työmatkaliikennepalvelua, jossa kuljetukset liikkuvat jatkossa Neste MY uusiutuvalla dieselillä. Sen avulla oman työmatkaliikenteemme hiilijalanjälki pienenee jopa 90 %*, verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön”

Nesteen HR-palveluista vastaava Miia Lehmuskoski.

Onko tämä tulevaisuutta?

Voisiko tämä olla tulevaisuuden malli toteuttaa muutakin työmatkaliikennettä? Onko mahdollisesti teidän työpaikalla jo suunnitelmissa aloittaa vastaavanlaista. Liikenteen hybridimallin uudesta toteutuksesta ja digiloikasta sekä Neste, että Korsisaari on saanut kiitosta liikenteen suunnittelu- ja konsultointialan yritykseltä Rambollilta, joka auttoi Nestettä kilpailutuksen alkukartoituksessa.

Ota yhteyttä,

jos haluat kuulla lisää mitä toteutus vaatii?
myynti@korsisaari.fi
09 8789 9050

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Tarkemmin Neste MY uusiutuvasta dieselistä voi lukea Kilpilahden sivuilta.